HVILKEN TESTLEVERANDØR PASSER TIL DIN FORRETNING?

Markedet for erhvervstest – til rekruttering eller udvikling af medarbejdere – er stort og der er mange leverandører at vælge imellem. Hvis du ikke er vant til at sammenligne testleverandører, kan det være svært at vurdere hvilke parametre, der er relevante. Derfor har jeg samlet mine bud på hvilke spørgsmål du kan stille dig selv inden du vælger testleverandør.

Hvilken opgave skal løses?

Start med at gøre det klart hvilken opgave, forretningen har brug for at testen skal løse (eller hjælpe til at løse). Hvilken værdi skal testen skabe? Undersøg dette spørgsmål på flere niveauer af din forretning og bliv klogere på hvilke målepunkter du gerne vil fokusere på når du implementerer eller udskifter test. Er det fx fastholdelsesgrad, medarbejdertilfredshed, personaleomsætning eller andet?

Når du ved hvilken værdi dine testløsninger skal skabe, kan du overveje hvordan du bedst skaber den værdi: Hvilken test er mest valid i forhold til opgaven? Hvor passer en test ind i det forløb, der skal laves? Og hvad skal testen bruges til? Det kan også være at du har brug for sparring omkring netop dette spørgsmål. I så fald bør du holde dig for øje at leverandøren udover testløsningen også skal have erfaring med at hjælpe virksomheder med disse processer.

Du skal også blive konkret på hvilke type af testløsning(er) , du har brug for til opgaven. Du kan med fordel undersøge de mange muligheder på markedet før du vælger leverandør.  Der findes mange muligheder på markedet, så undersøg hvilke typer af test, der kunne være relevante for din opgave.

Det klassiske valg til rekruttering er en personlighedstest kombineret med en potentialetest og/eller en færdighedstest. Til udvikling kan man bl.a. bruge typologier eller lign.  Der findes et utal af testløsninger og det kan være lidt af en jungle at manøvrerer i. Dine overvejelser skal gå på hvor afgørende er kvaliteten af testen, studierne bag, hvilken metode testen benytter og hvilke teorier den bygger på.

Når vi taler om valg af konkret metode betyder validitet og reliabilitet meget. Det har Mette skrevet en fin forklaring af her: Datadrevet fokus og værdiskabelse.

Hvad forventer jeg af en leverandør?

Når du ved hvilken opgave, du skal løse og hvordan du bedst kan understøtte forretningsstrategien, skal du overveje hvilke forventninger du har til din leverandør.

Det kan handle om den platform, de stiller til rådighed. Hvilke muligheder har du for at sammenligne data, lave analyser og indsamle data fra nuværende kolleger og/eller kandidater? Hvor let er det for dig at håndtere persondata i systemet og hvordan håndterer leverandøren din data? Betyder den geografiske placering noget for din kontakt med leverandøren?

Vær også opmærksom på dine forventninger til uddannelsesmuligheder og support. Hvilke kurser tilbyder leverandøren og hvilket sprog er de på? Hvornår kan du forvente support, på hvilket sprog og hvilke emner supporteres?

Gør dig klart hvilke elementer, der er vigtige og vægter højt hos dig.

Hvad siger andre kunder?

Når du har gjort dig klart, hvilke forventninger du har til leverandøren og hvilke test, du har behov for, kan jeg anbefale at undersøge hvad andre kunder siger om de forskellige leverandører. Ofte kan man finde god inspiration i anbefalinger fra andre virksomheder, der minder om din.

Det er heldigvis let at sammenligne testleverandører på hjemmesiden www.supana.com, hvor kunderne vurderer alle testleverandører ud fra en række spørgsmål i forskellige kategorier. Du kan se toplister og læse anmeldelser af de enkelte leverandører. Det er også muligt at finde en række data om leverandørerne. På den måde er markedet meget gennemsigtigt og du kan skabe dig et godt overblik over, hvilke leverandører, der bedst matcher dine behov – og hvilke andre vil anbefale.

Til sidst vil jeg anbefale at invitere et par udvalgte leverandører til en snak om din forretning, opgaven og dine forventninger, så du på den måde kan få en bedre føling med personerne bag og hvad de kan tilbyde dig.

Mia Debel

Finder og formidler små og store historier, der inspirerer til arbejdet med mennesker og test.

Kategori