Konkrete tricks til HR på sociale medier

Det at finde og tiltrække de bedste kandidater til virksomheden er en HR opgave, der med fordel kan forbedres ved at skele til de virkemidler marketing bruger, når de tiltrækker kunder. Medarbejdere og kunder er ens, handler ens og påvirkes af de samme ting. Derfor kan vi tiltrække dem på samme måde men med forskellige historier.

Her får du som HR-professionel mine 3 bedste marketing-tricks med fokus på hvordan du konkret kan bruge dem i dit arbejde med rekruttering. Du behøver ikke nødvendigvis involvere din marketingafdeling, for du kan gøre rigtig meget selv (det afhænger selvfølgelig af den enkelte virksomhed hvor ansvaret ligger og hvor meget du selv bør gøre).

Væk følelser med storytelling

Storytelling handler om at fortælle historier. Vi mennesker bliver fanget af historier både på skrift og i videoformat. En god historie holder læserens opmærksomhed længere og sætter gang i flere følelser og tanker end en almindelig informativ tekst. Når følelserne er blevet vækket er vi mennesker lettere at få til at handle (fx klikke på et link til et joboplag).

Sådan kan HR bruge storytelling

I stedet for at dele et traditionelt jobopslag på LinkedIn med en tekst i retning af "vi mangler en xxx, kender du en?" så fortæl en historie om jobbet, så læseren kan fornemme hvordan det vil være at sidde i netop den stilling. Konkret kan du spørge en, der sidder i en lignende stilling om at beskrive en god dag på jobbet - i tekst eller endnu bedre på video. Søger I til en helt ny stilling, kan den rekrutterede chef beskrive hvordan en typisk dag i jobbet vil være. Gør det til en fortælling, der vækker en følelse hos modtageren.

Hvis du vil gøre lidt ekstra

Hvis du bruger tekstformatet, så bed en kollega læse det igennem og tag et billede der viser hverdagen (det kan være arbejdspladsen, kollegaerne, udsigten fra stolen eller andet der fanger øjet og beskriver den konkrete stilling).

Hvis du bruger video kan du med fordel tilføje en smule tekst om stillingen på videoen. Det kan være du skal bede en grafiker eller lign. om hjælp til denne del, men det har stor betydning for hvor mange, der fanges af videoen.

Vær social på de sociale medier

Vi kan have en tendens til at logge på de sociale medier for at dele noget information, som omverdenen skal vide. Det kunne fx være et stillingsopslag. Men når vi som læsere er på de sociale medier, så søger vi ikke information, vi søger hjælp, inspiration, vejledning, underholdning og lign. fra vores netværk. Hvis vi vil have mange til at se vores stillingsopslag, når vi så deler dem, så må vi først og fremmest opbygge en tillid til at vi giver værdi, det gør vi ved at være sociale på de sociale medier.

Sådan kan HR være sociale på sociale medier

Brug 10 minutter på at være social på fx LinkedIn hver dag. Det skal være tid udover den tid du bruger på at dele jobopslag og kigge på profiler for fx relevante kandidater.

Brug tiden på at opbygge dit netværk (connect med alle relevante personer) og skabe værdi for dit netværk (like opslag og kommenter med din holdning eller et "klap på skulderen"). Hjælp hvor du kan, når nogle spørger til råds og del dine erfaringer.

Del også opslag fra din virksomhed eller dine kollegaer, som du synes er interessante. Skriv hvad præcis du finder interessant ved opslaget, når du deler, så dit netværk får din personlige holdning med – den er de mest interesseret i.

Hvis du vil gøre lidt ekstra

Kig udover LinkedIn, som typisk er HRs foretrukne sociale medie, når de er på arbejde. Måske er den rette kandidat til jobbet mere aktiv på andre medier. Det afhænger af interesser. Undersøg om der fx er en Facebook-gruppe med netop det interesseområde, der matcher din virksomheden. Kig med i gruppen for at lære dine potentielle kandidater at kende. Deltag i gruppen ved at dele dine synspunkter, men undlad at slå jobs op, hvis det ikke er almindelig praksis.

Kend din modtager

Forskellige modtageren påvirkes af forskellige budskaber, tone og stil. Det betaler sig at brug tid på at lære sin modtager at kende og tilpasse sin kommunikation efter hans præferencer. Marketing samler meget data om deres målgrupper og bruger denne data aktivt, når de skal kommunikere med dem.

Sådan kan HR kende sine modtagere

Kig på de budskaber du deler (eller vil dele) på sociale medier. Hvem er modtageren af dem? Du har nok et par forskellige modtagere i tankerne alt efter budskabet. Det kan være en god ide at beskrive den typiske modtager for dig selv, så du let kan ”sætte ansigt på hende”, når du skal skrive et opslag. Lav en beskrivelse af de forskellige modtagere, du gerne vil ramme og giv dem et navn, så du kan sige til dig selv (og dine kollegaer, hvis I laver øvelsen sammen), at nu skriver vi et opslag til ”Maria”. I beskrivelsen kan du opfinde alder, stilling, drømme og udfordringer. Det bliver meget generaliserende, men det gør dig skarpere, når du skriver til en konkret (fiktiv) person end når du prøver at ramme alle.  Dine tekster bliver mere målrettet modtageren.

For at blive klogere på dine modtagere kan du trække på den viden du har fra at være social på de sociale medier – her lærer du meget om dit netværks drømme og udfordringer. Du kan også samle den statistik om fx kandidater, medarbejdere og leder, du allerede har adgang til. Fx hvor længe de i gennemsnit bliver i jobbet, deres uddannelsesniveau og alder.

Hvis du vil gøre lidt ekstra

Hvis du er blevet nysgerrig på at lære mere om dine modtagere, kan du med fordel læse Julie blog indlæg ”Kend dine medarbejder ligeså godt som dine kunder”. Her får du inspiration til at bruge data om medarbejdere til at blive klogere på dem, ligesom marketing bruger data til at blive klogere på kunderne.

Planlægning og samarbejde

Til sidst vil jeg gerne give dig to mere generelle råd, som vil gøre dit arbejde med sociale medier mere effektivt. Planlægning og samarbejde er kodeordene.

Planlæg dine aktiviteter på de sociale meder

Du eller dit HR team kan med fordel lave en lille kalender med markeringer af, hvornår I planlægger forskellige opslag på de sociale medier. Det kan være et print og post-its i forskellige farver med en kort tekst om indholdet. Måske har I jobopslag, storytelling om jobs, deling af firma-historier mm. Med en kalender vil opslagene bliver fordelt over tid og I vil fx lettere kunne veksle mellem jobopslag og andre opslag.

Arbejd sammen med marketing

Der er mange ting HR selv kan gøre og mange ting den enkelte kan gøre for at udnytte mulighederne i de sociale medier bedre, men de bedste ideer kommer som regel i samarbejde med andre. Hvis der ikke i forvejen er et tæt samarbejde mellem HR og marketing, så tag initiativ til det. Fortæl om dine ønsker og ideer, vis at du forstår og bruger medierne og er åben for en dialog, hvor I udnytter hinandens forskellige kompetencer og fagområder bedst muligt.

Mia Debel

Finder og formidler små og store historier, der inspirerer til arbejdet med mennesker og test.

Hold dig opdateret

Tilmeld nyhedsmail

Du vil modtage inspiration til arbejdet med test og mennesker, der giver værdi i dit arbejde. Vi inviterer også indimellem til relevante events.

Kategori