Mavefornemmelsen blev erstattet af data og det gav tydelige resultater

Hos Stay U-nique, som lejer ferieboliger ud i Barcelona er personligheden afgørende for at passe ind i jobbet:

”Vi kan lære dem de færdigheder, de skal bruge, men personligheden kan vi ikke ændre på. Den er afgørende for om de passer til jobbet hos os. Vi skal finde dem, der synes det er fedt at arbejde på lige netop den måde, vi gør,” siger Christian Sørensen, HR- & marketingchef hos Stay U-nique.

Der er nemlig en helt speciel stemning og omgangstone i firmaet, hvor gennemsnitsalderen også er i den lave ende. Samtidig er konceptet, at man får en personlig og vedkommende behandling hele vejen igennem sit besøg i Barcelona. Der bliver taget højde for gæstens personlige præferencer og hele opholdet bliver tilpasset den enkelte. Værterne tager fx også en selfie med deres gæster, når de byder dem velkommen i lejligheden.

Vi skal have det sjovt sammen

Både kundeoplevelsen og medarbejdernes arbejdsglæde er meget vigtigt for Christian: ”Vi skal kunne have det sjovt sammen og vi skal glæde os til at komme på arbejde. På den måde kan vi give vores gæster, den bedste oplevelse. Jeg ansætter folk, der har hjertet med og det kan jeg måle med MPA,” siger han.

Christian har benyttet personlighedstesten MPA til at rekruttere de seneste to år, men i det første stykke tid fik mavefornemmelsen alligevel lov til at bestemme i sidste ende:

”Jeg turde ikke slippe min mavefornemmelse helt, så jeg valgte indimellem at ansætte nogle, som ikke passede på de kriterier, jeg havde sat op i forhold til MPA. I flere konkrete tilfælde viste det sig tydeligt, at min mavefornemmelse tog fejl og MPA’en havde ret: det var ikke et godt match,” fortæller Christian, der senere opsatte nye mere specifikke kriterier i MPA og således nu har omkring 10 kriterier på forskellige typer og roller, der passer godt ind i virksomheden.

Målbar effekt

Efter de nye kriterier er taget i brug og mavefornemmelsen er lagt lidt mere i baggrunden, viser det sig tydeligt, at det er de helt rette, der bliver ansat.

De ansatte bliver vurderet af deres gæster på booking.com, hvor de højst kan få 10 point.

På bare 1 år er vurderingen af de ansatte steget fra 8,64 point til 9,73. I samme periode er den overordnede score (som vurderer alle elementer af rejsen) steget fra 8,27 til 9,03.

”De personer, der er ansat ved at bruge de nye kriterier klarer sig alle rigtig godt, en enkelt som var spot-on i forhold til vores high-performer kriterie har udelukkende fået 10-taller. Stort set alle 'de nye' har scores tæt på 10. Det skyldes især, at de er valgt ud fra den rette personlighed, men selvfølgelig også træning og forståelse af vores værdier, ” slutter Christian.

Jeg ansætter folk, der har hjertet med og det kan jeg måle med MPA

Christian Sørensen - HR- & marketingchef - Stay U-nique