Når service er i højsædet
Marienlyst Strandhotel har været hotel siden 1861 og har med sin lange historie en plads i mange danskeres bevidsthed. Med sine ca. 500 medarbejdere, der hver dag arbejder for at levere ekstraordinær service til hotellets gæster, er der nok at se til, når det kommer til rekruttering.
Vi har taget en snak med Ida Bojsen-Møller, People and Culture Partner, om Marienlyst Strandhotels arbejde med at optimere rekrutteringsprocessen, og hvordan man sikrer et højt niveau, når man ansætter til gæsteservice.
Høj volumen af kandidater stiller høje krav til rekrutteringsprocessen
Marienlyst Strandhotel ansætter hvert år mange nye medarbejdere til gæsteservice. De har faktisk intro for nye medarbejdere hver eneste måned. Tidligere har lederne selv været ansvarlige for rekrutteringerne, men People and Culture kunne se, at der var potentiale for at optimere på processen og skabe nogle endnu bedre rammer.
Når alle bliver vurderet på samme kriterier, bliver både processen og kandidaterne bedre
Ida Bojsen-Møller og hendes kollegaer vidste, at for at skabe en mere strømlinet og professionel proces, skulle alle rekrutteringer forbi HR, så alle kandidater fik samme oplevelse. Og for at sikre, at alle ansatte levede op til det høje serviceniveau, Marienlyst Strandhotel står for, begyndte man at anvende servicetesten BRIGHT.
Data giver det bedste udgangspunkt
Før Marienlyst Strandhotel kunne matche kandidater med deres serviceniveau, var de nødt til at måle på, hvordan deres gæsteservice så ud. Ida Bojsen-Møller fortæller, at de lod 13 high performance-medarbejdere tage BRIGHT for at fastslå, hvordan god gæsteservice så ud for Marienlyst Strandhotel:
Vi lavede et datasæt, der består af eksisterende medarbejdere, for at vi kunne fastlægge de kriterier, vi måler kandidaterne på. På den måde sikrer vi, at kandidaterne lever op til det høje serviceniveau, vi ønsker
Ida Bojsen-Møller, People & Culture Partner
Med datasættet i hånden var det ligetil at opsætte kriterier i Master People Platform – et værktøj, der hjælper med at matche jobbet og kandidaten. Og med kriterierne fastlagt, kunne kandidaterne holdes op imod Marienlysts høje serviceniveau. Datasætte viste nemlig, hvilke parametre der skulle prioriteres, og hvordan en person med det rette serviceniveau scorer i BRIGHT.
Fremtiden ser BRIGHT ud
BRIGHT er stadig et nyt værktøj i rekrutteringsværktøjskassen hos Marienlyst Strandhotel. Men for Ida Bojsen-Møller bliver det spændende at se, hvad det kan, når de til sommer står over for den store, årlige sommerrekruttering:
Det vil give rigtig god mening at sende BRIGHT til alle kandidater, når vi får høj volumen til sommer, da det er tidsbesparende. Til den tid er vi forhåbentlig så fortrolige med værktøjet, at vi kan nøjes med at kalde dem til samtale, der har en høj matchprocent.
Ida Bojsen-Møller, People & Culture Partner
Resultatet: Højt serviceniveau og en ordentlig rekrutteringsproces
Selvom de ikke har været i gang længe, har BRIGHT allerede skabt resultater som et led i deres nye, helstøbte tilgang til rekruttering: Marienlyst Strandhotel oplever både en grundigere, mere fair proces, og af de medarbejdere, der er ansat med BRIGHT, har der endnu ikke været nogle opsigelser. Serviceniveauet har nemlig matchet det, Marienlyst Strandhotel efterspurgte.
Vil du også ansætte de rette til kundeservice?
Book en demo af BRIGHT og se, hvordan servicetesten kan hjælpe jer med at finde de bedste kundeservicemedarbejdere.