Hvad er forskellen på management og leadership?
De to begreber ’management’ og ’leadership’ benyttes ofte som synonymer. Hvis man kigger lidt nærmere på de to ord, gemmer der dog en betydelig forskel, da begreberne hver især siger noget om to vidt forskellige ledertyper. Hvad dækker de to begreber over, og hvilken lederstil er bedst? Få en uddybende forklaring i denne artikel.
Forskellen på management og leadership har været og er stadig meget omdiskuteret. Hvilken ledelsesstil er den bedste og mest effektive? Skal man gå med management- eller leadership-tilgangen?
De to begreber kan synes umiddelbart at minde meget om hinanden, men tag ikke fejl. De er nærmest hinandens diametrale modsætninger. Derfor er det vigtigt, du er skarp på de to begreber.
Læs mere om, hvordan du udvikler din leder i denne artikel.
Se herunder, hvilke emner du kan blive klogere på:
Definition af management og leadership
Management-ledelse er regelbaseret ledelse, hvor nye tiltag presses ned gennem organisationen. Fokus er på planlægning, organisering, administrering og kontrol.
Leadership-ledelse er derimod dialogbaseret ledelse, en mere moderne tilgang, som i højere grad anvendes i dag. Her møder lederen medarbejderen, hvor medarbejderen er.
Det vil altså sige, at leadership er bottom-up-ledelse og management er top-down-ledelse.
Se verden, som den er
Management er topstyring, der i høj grad er til stede, hvis man har en kultur, hvor lederen skal vide alt. Med en management-ledelsesstil betragter man medarbejderen, som nogen der nemt kan udskiftes, hvis de ikke passer ind. Lederen vil forsøge at skjule sin egen tvivl og uformåen overfor medarbejderne for at stille sig selv i et bedre lys.
I kontrast til management forsøger leadership-ledelse at se og forstå verden, som medarbejderen ser og forstår den.
Leadership er funderet på tillid, dialog og tro på, at medarbejderen kan bruge sin indre motivation til at løse udfordringen. Relationen mellem leder og medarbejder er vigtig, fordi lederen skal anvende ledelsesværktøjer til at stimulere den indre motivation hos medarbejderen. Lederens fokus er derfor på at lytte, inspirere og overbevise medarbejdere modsat at diktere og presse holdninger ned over hovedet på dem.
Erkend egne begrænsninger
Leadership-lederen udviser tillid ved at erkende grænser for egen formåen. Det giver også lederen ro ikke at skulle skjule og være bange for at afsløre sine egne utilstrækkeligheder.
Leadership handler om at udvide kapaciteten til at kunne tilpasse sig de nuværende og fremtidige forandringer, organisationen bliver mødt med.
De to paradigmer kan ikke forenes: Man får ikke følgeskab af sine medarbejdere, hvis man det ene øjeblik dyrker relationen og i næste øjeblik sabler ned. Det er ledelse gennem frygt.
Se ikke altid som kontrol som negativt
Det er vigtigt at huske på, at kontrol ikke altid er negativt. Det kan fint anvendes til at skabe overblik og sikre fremdrift i projekterne, så der er fokus på retning.
Management-tilgangen kan derfor være berettiget, når der skal opnås specifikke mål, og der er behov for struktur. Men moderne ledelse tager i langt de fleste tilfælde udgangspunkt i leadership.
Denne artikel gør dig klogere på, hvordan du anvender data til at udvikle ledere og medarbejdere.
Overblik over management og leadership
Hvis du er interesseret i at dykke yderligere ned i management og leadership, kan du blive inspireret af Hanne Jessen Krarups bog ”Forandringsledelse uden forandringslede”.
Nedenstående model illustrerer i korte træk forskellene på management og leadership.
MANAGEMENT |
LEADERSHIP |
|
FORSTÅELSE/ |
Top-down. Lederen bestemmer og udstikker regler og rammer for at nå målene. Der er én sandhed. |
Buttom-up. Målene skal nås, men alle har ansvaret for at påvirke vejen derhen. Der kan være flere sandheder. |
MENNESKESYN |
Ledelse er baseret på pisk og gulerod. |
Ledelse baseret på, at vi klarer udfordringer i samspil. |
RELATIONEN |
Mistillid. |
Tillid. |
LEDELSESSTIL |
Ledelse ved styring og kontrol. Instruerende, ‘tager over’, feedback for at korrigere. |
Ledelse ved medinddragelse. Motivation, anerkendelse, frihedsgrader til løsning. |
MÅL |
Konkret output/resultat. |
Kapacitet til at levere output/resultat. |
Kilde: ”Forandringsledelse uden forandringslede” af Hanne Jessen Krarup
Kort sagt er management, når du som leder har en top-down ledelsesstil, hvor du giver ressourcerne, skaber struktur, planlægger og koordinerer teamwork. Management handler altså om at administrere og sikre driften, mens leadership handler om at få medarbejdere til at forstå din vision og hjælpe dig med at nå målene. Leadership er buttom-up ledelse, hvor du viser retningen, tilpasser organisationen og inspirerer til teamwork.
Hvordan er dit lederskab?
Denne artikel har givet dig en introduktion til de to begreber, management og leadership. To ledelsesstile, der står i stor kontrast til hinanden. Vi håber, du har fået afklaring på de to begreber, og hvordan deres ledelsesstile adskiller sig fra hinanden.
Måske har du allerede fastlagt din ledelsesstil? Eller måske har du underbevidst valgt en ledelsesretning? Uanset hvilken stil du leder dine medarbejdere efter, giver denne artikel dig forhåbentlig et overblik over styrker og faldgruber ved netop din ledelsesstil. Når du er opmærksom på din stil, kan du også komme udfordringer i forkøbet. Det kan styrke din ledelsesstil.
Er du interesseret i at udvikle dit lederskab og blive klogere på dine egne styrker og faldgruber? Så kan du benytte vores lederevaluering skræddersyet til ledere, Leadership 360. Læs mere om Leadership 360 her.